Filem tamil...Deiva Thirumagal

Siti Norshimah Md Yasan | Monday, October 08, 2012 |
Salam semua...


Berjumpa lagi... harap-harap tak jemu dengan Cik Siti.  Okey, kali ni Cik Siti nak cerita sikit pasal cite tamil yang mana telah membuatkan Cik Siti mengalirkan air mata.  cerita bukannya berkisarkan cintan-cintun, tetapi kearah kemanusiaan dan kekeluargaan.  Filem ni ada ditayang dichannel 202 tidak lama dulu.  tajuk dia Deiva Thirumagal.

Cerita ni mengisahkan seorang lelaki yang bernama Krishna mempunyai pemikiran serupa kanak-kanak 8 tahun mempunyai anak perempuan yang bernama Nila.  Dia berjaya menjadi ayah kepada Nila dengan bantuan rakan-rakannya yang bekerja di kilang coklat.  begitu juga dengan majikannya yang begitu baik hati.

Sehingga satu hari, pada ketika anaknya itu sudah berusia 6/7 tahun majikkannya telah memberi peluang untuk anaknya itu belajar disekolah.  pada mulanya, sang ayah menantikan di pintu sekolah kerana dia memang tidak pernah berpisah dengan anaknya.  dan di sekolah Nila telah bertemu dengan shweta yang juga meneraju sekolah tersebut.  tanpa mengetahui shweta itu adalah makciknya.

pada suatu hari sekolah telah menganjurkan pertandingan bercerita dan pada saat itu shweta telah bertemu dengan Krishna.  maka berlakulah perebutan apabila shweta telah membawa Nila pergi.  Huhuhu kat situ Cik Siti dah sayu.

Tidak lama kemudian, ayah shweta telah mengajak Krishna untuk bersama-sama pergi dan berjanji untuk menjaga mereka.  namun sampai ditengah jalan dia telah dihalau oleh ayah mertuanya sehelai sepinggang. mencarilah sang ayah si anak. dia bernasib baik bila bertemu dengan seorang peguam yang juga rakan kepada isterinya.  peguambela tu telah berjanji untuk menuntut semula anak krishna.  kat sinilah permainan emosi berlaku.  memang sedih betul.  bermacam-macam peguam tu buat untuk tidak melihatkan krishna seperti perwatakan kanak-kanak agar hakim dapat kepercayaan bahawa krishna boleh menjaga anaknya itu.

klimaknya.... bila peguamcara telah mengurung krishna untuk menghidari krishna menghampiri anaknya.  pada satu ketika krishna telah bertindak memecahkan pintu bila mendengarkan suara kanak-kanak menangis.  dilihatnya anak peguamcara itu demam.  dia berlari dan tahu apa dia?  dia pergi mendapatkan ubat untuk kanak-kanak itu.  lepas tu dia boleh kurung balik dirinya dalam bilik.

sampai di mahkamah dan waktu menentukan siapa yang berhak menjadi penjaga, peguamcara telah memberi kata putus untuk bertanya kepada Nila,  Dah tentulah dia nak ayah dia kan? Memang dia dapat penjagaan.  tetapi pada malam tu, masa anak dia dah tidur, dia ke rumah ayah mertuanya dan menyerahkan Nila.  dia berkata, dia tidak mahu Nila menjaganya kerana dia tahu dia tidak boleh menjaga.  dia yakin dengan keluarga yang sempurna boleh memberikan pendidikan yang sempurna untuk anaknya.  kerana anaknya itu bercita-cita untuk menjadi doktor.  maka berlalulah sang ayah dengan perasaan yang sedih.

Huhuhu cerita tamil ni memang buatkan Cik Siti menangis.  Kalau ada ditayangkan memang nak tengok sekali lagi...

Layan....

2 comments:

  1. filem sedih belah2 india sana memang digarap dengan penuh hati2

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page