The challenger

Siti Norshimah Md Yasan | Thursday, November 21, 2013 |

selamat bertemu kembali....

Sahabat semua....

Tajuk tak menahan.  yang sebenarnya petik dari apa yang berlaku pada Cik Siti sendiri.  Dengan suasana kerja hari ini memang mencabar.  Tidak kira apa kerja sekali pun cabaran tetap akan datang dan tiba.  cuma kita saja yang boleh mencari jalan penyelesaian untuk hadapi cabaran.  
Kalau nak cerita betapa berat cabaran di khidmat pelanggan mungkin ada yang lain mempunyai cabaran yang lebih hebat.  walau apa kerja sekali pun kita memang tidak lepas dengan cabaran.

'The Challenger' memberikan seribu makna dan rempah dalam Cik Siti menempuh dugaan dalam bekerja.  Mungkin ada masa kita akan merasa rendah diri dan kalah.  Bila melihat akan kegembiraan orang dalam bekerja, sedar kita sebenarnya punyai semangat yang sama.  

pada mulanya, macam perasaan yang melanda.  takut, tidak yakin, penat, semuanya bercampur baur.  sedangkan kerja yang disandang ada masa Cik Siti tak boleh nak kejar.  Namun Cik Siti sedar, itu semua Cik Siti perlu lakukan.  Dan yang penting, perlu mencari jalan macam mana Cik Siti nak lakukan.

'The Challenger' yang diperkenalkan oleh syarikat Cik Siti sebenarnya mengukur keupayaan Cik Siti.  Kami diberikan kumpulan dan setiap kumpulan akan bersaing sesama kumpulan menjadi kumpulan yang terbaik di dalam memberikan 'revenue' kepada syarikat.  Permohonan baru, hypptv, upgrade, semuanya diambil kira.  sedangkan dalam rutin Cik Siti agak kurang terlibat.  Yelah.... Cik Siti menjadi admin.  Jaga staff yang seramai 30 orang, pembantu ketua hasil, dan tentunya kerja-kerja Cik Siti memang kebanyakkan di belakang.  

Ada masa Cik Siti menjadi 2 dalam 1.  Menggantikan ketua hasil dan dalam masa yang sama Cik Siti dikejar dengan laporan yang diperlukan segera.  erm..... kalau boleh dibahagikan 2 badan ni memang Cik Siti nak buat.  Satu ganti ketua hasil dan satu lagi Admin. Tapi.... kuatkan semangat buat 2 kerja tu sebab Cik Siti tau kerja yang Cik Siti buat itu adalah kepercayaan dari boss Cik Siti sendiri.  Yelah.... jadi PA dan juga akaun pada Boss... 



Walau pun Cik Siti tahu tidak boleh buat oleh seperti yang lain kerana rata-rata berada di kaunter dan berhadapan dengan pelanggan dari pagi hingga petang, namun itu tidak memberikan Cik Siti patah harapan dan Cik Siti yakin boleh melakukan.  Cik Siti perlukan sekurang-kurang 2 atau 3 dalam memberikan peranan dalam kumpulan Cik Siti.  Dalam menggantikan kaunter, dapa itu grab apa yang ada.  Dan akhirnya berjaya. Kejayaan itu lebih bermakna jika tiada rungutan dan rasa tidak yakin.  

Cik Siti yakin, jika kita fikirkan boleh, kita boleh melalukan.  Walau apa cabaran yang mendatang kita boleh harungi.  Tahu apa rahsianya? Doa banyak-banyak..... insyaallah.... ada rezeki di depan mata. Mungkin Cik Siti tidak dapat yang terbaik namun sekurang-kurangnya Cik Siti dapat dari pada tak dapat, kan?

Dan apa yang penting juga semangat berpasukan.  Kerana semangat berpasukan juga menentukan kejayaan sesuatu kumpulan itu.  Dengan semangat itu juga membuatkan Cik Siti yakin sebenarnya.  Dengan keyakinan dan juga semangat itu juga membuatkan kumpulan kami menang untuk 6 minggu berturut-turut.... Sob...Sob.... (menangis gembira).

Jika kau fikirkan kau boleh

Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikirkan ragu-ragu
Usahamu tidak menentu
Jika kau fikirkan kekalahan
Kau hampiri kegagalan
Jika kau fikirkan kemenangan
Kau hampiri kejayaan
Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh
Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh





2 comments:

  1. Betul tu....doa senjata org mukmin.Allah tak pernah lupa dgn hambanya.tapi kita...semoga Cik Siti sukses selalu

    ReplyDelete
  2. terima kasih mama aida... alhamdullilah...

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page