Kesihatan Untuk Mata....

Siti Norshimah Md Yasan | Tuesday, October 11, 2011 |

Rasanya memang sudah ramai yang tahu akan cara-cara untuk menjaga kesihatan mata termasuk pemakanan dan penjagaannya. Informasi ni Cik Siti layari dari sesawang google... Jom kita lihat apakah pemakanan yang sesuai untuk menjaga mata kita...

apa yang penting adalah pengambilan vitamin A adalah penting dalam menjaga mata kita...
Ianya bukan setakat buah-buahan dan sayur-sayuran malah ada juga piramid makanan lain yang turut membantu dalam menjaga kesihatan mata kita yang mana kebanyakkan memberi rangsangan yang baik.

jom lihat piramid makanan yang boleh elok untuk kesihatan mata kita:

1)Vitamin A
-hati, ginjal, keju, kuning telur dan mentega.
-lobak merah, bayam, kubis, avokado dan tomato


2)Vitamin B kompleks( terdiri dari vitamin B1 dan B2)
kekurangan vitamin B boleh menyebabkan mata berair, keletihan mata dan sensitif pada cahaya.
Vitamin B1- yis, bijirin, kacang, daging dan hati
Vitamin B2- bijirin, hati dan sayur segar
Vitamin B12- hati, susu, telur dan daging

3)Vitamin C
Mengelakkan katarak akibat diabetes
-limau dan sayuran segar seperti kobis

4)Vitamin D dan E
-adalah minyak ikan, kuning telur, susu dan marjerin


5)Protien
ianya ada kaitan dengan rabun jauh. protien yang cukup boleh mengelakkan rabun jauh.
-daging, telur, ikan, ayam dan susu


okey.... ini saja yang boleh Cik Siti beri.... yang penting jangan terlalu lama di hadapan skrin komputer terutama yang cerah backgrounnya sebab itu adalah salah satu menyumbangnya kepada rabun. Macam Cik Siti. Nak tunggu gaji sebelum berjumpa dengan doc mata.

7 comments:

  1. Nita kurang vitamin C!

    Alhamdulillah mata Nita belum ada masalah rabun. Harap2 tak ada msalah sampai bila2.

    :)

    ReplyDelete
  2. sy suka mkn lobak tapi klu dimasak bsma dg sup hee..bahan2 tomyam sedp gak makn heee...

    ReplyDelete
  3. semua yang tersenarai tu saya suka makan
    cuma kadang2 tak sempat sediakan menu yang sempurna je

    jadi... makan yang mana ada je la
    hehe

    ReplyDelete
  4. @Anita
    kena banyak makan adik Nita... nanti jadi macam akak lak

    ReplyDelete
  5. @tehr
    memang betul.... seminggu sekali kena juga menu lengkap

    ReplyDelete
  6. eh, sekarang dah ada rawatan semula jadi untuk rabun, korang boleh baca dekat sini http://www.facebook.com/media/set/?set=a.488860527824178.103246.265401570170076&type=3

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page