Usah Dengar Kata Orang

Siti Norshimah Md Yasan | Saturday, September 08, 2012 |
Tok!tok!Tok! any body home???? Hish! rumah sendiri pun nak ketuk juga ke??? Apa khabar semua? harap sihat-sihat ye.  mana yang masih lagi penuh dengan jemputan rumah terbuka tu makan beringat sikit.  nanti ada pulak yang kena jumpa dengan Cik Tan berpuluh kali.

Okey, kali ni Cik Siti nak cerita kisah yang pernah Cik Siti lalui.  Masa ni zaman anak dara lagi. zaman masa Cik Siti tengah bertunang dan hampir nak melangsungkan perkahwinan.  maklumlah, Cik Siti kat Melaka, Cik abang kat KL. masa tu sisi borang transfer untuk ke KL.

Bila dah dapat surat tu, okey je.  sebab tak dapat tempat dengan rumah, cik Siti pindah juga. nasib baiklah dekat dengan rumah mertua.  namun sebelum berpindah, Cik Siti dihujani dengan kata-kata yang bukan nak naikkan semangat malah menakutkan juga untuk Cik Siti.

"Budak KL tak boleh percaya.  dia orang semua sosial. tak takut ke?" Pang! sekali kena kat telinga kanan Cik Siti. Bisa dan Cik Siti diam je.

"Budak KL semuanya kaki shopping.  semuanya kejar branded.  semuanya mahal-mahal.  ko boleh tahan ke nak kawan dengan dia orang?" Pang! telinga kiri pula yang berdesing.  Cik Siti diam lagi.

Masa pindah di TM Muzium Cik Siti tak sempat nak beramah mesra sangat sebab Cik Siti tak lama.  sebab Cik Siti dapat pindah kat Kepong, tempat yang Cik Siti minta transfer dulu(Sebab dekat dengan rumah). kat sini Cik Siti kenal dengan semua.  sangkaan mereka semua meleset sekali.

dia orang semuanya baik belaka. tak ada pulak Cik Siti tengok sintom-sintom yang kejar branded.  beg dia orang sama je dengan Cik Siti.  lagi pulak, diaorang semua lebih suka bawak beg sandang yang diberi oleh syarikat. anak-anak dara pun sama.  bukannya dia orang datang dengan beg Gucci ke, LV ke, Carlo Rino ke, tak nampak semua tu.

tempat dia orang belanja pun kat JLN TAR, Sogo ke, tak pulak yang belanja kat Pavillion atau The Curve. dia orang semua sempoi je. kami dah macam adik beradik.  gaduh? ermmmm baik balik... mulut je bising. pastu  dah tak ada apa.

yang sebenarnya pokok pangkal adalah hati kita.  walau pun kita berada, walau semaju mana tempat tu, kalau kita pandai menjaga diri, kalau kita pandai menyesuaikan diri, insyaallah....

jujur Cik Siti katakan Cik siti sayang semuanya.... yang mana Cik Siti anggap mereka macam adik sendiri.

Cik Siti dapat melihat.  usah dengar kata orang sebelum kita melihat dengan mata kita sendiri.
Inilah mereka.... mereka biasa je.... yang baju pink tu Big Boss cik Siti. Cik Siti? Hahaha tak de dalam gambar tu... Cik Siti sibuk kat dalam.... Apa pun Cik Siti sayang mereka semua.....

4 comments:

  1. usah dengar kata orang
    ada ketika hanya temberang
    ada mata mesti memandang
    sama ada gelap atau terang

    ReplyDelete
  2. Kalau dengar kata orang
    tidak tahu baik dan buruknya
    bila mata sudah memandang
    biar hati jadi pengadilnya

    ReplyDelete
  3. sayang kak shim jugak..

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page