Pengalaman Hari Pertama Bekerja Di TM

Teratak pena | Thursday, September 20, 2012 |
Wah, hari ni macam nak ceritakan tentang pengalaman pertama Cik Siti bekerja dengan TM.  Cik Siti lapor  diri di Kedai Telekom(Sekarang dikenali dengan TMPOINT) pada 16 April 2000. Agak-agak je.  tapi yang pasti Cik Siti lapor diri memang pada pertengahan bulan 4 tahun 2000.

Fisrt sekali Cik Siti berjumpa dengan Pengurus Jualan.  Masa tu Cik Siti berdua.  dengan member Cik Siti. Ala... masa tu tak kenal pun.  dah kenal mesti dah jadi member, kan? dah lapor diri dia serahkan pada ketua kedai.  ketua kedai ni yang akan arrangekan ada dia job yang kita kena buat.  apa yang penting, kita orang ni bahagian khidmat pelanggan.

Masa dia tanya nama Cik Siti dengan pantas belum cakap nama pendek dia dah panggil "O.... Siti duduk kat mana?" dalam hati Cik Siti berkata : wah, pandainya cina ni cakap bahasa melayu.  tak ada slang cina langsung.  pastu fikir.  apa nak pelik.  kebanyakkan orang cina Melaka memang pandai berbahasa melayu.  dalam dok memuji tu Cik Siti geleng dan kata: "Merlimau."

Dan tiba masa dia memperkenalkan diri. La.... melayu ke?  mati-mati ingatkan cina.  masa tu bukan Cik Siti seorang je yang tertipu, malahan kebanyakkan staff yang baru lapor diri pun bercakap perkara yang sama.  Jangankan kita orang ni, pelanggan pun selalu tertipu.  bila masuk dalam bilik marah-marah dalam bahasa cina lepas tu dia boleh gelak pulak. 

"Hai.... ingat bos awak tu cina." kata pelanggan.  Cik Siti senyum je.

Hari pertama Cik Siti ditempatkan di bahagian telegram.  hari pertama Cik Siti rasa macam kerdil je.  yelah kebanyakkan staff semua  yang sudah jauh berpengalaman dan kebanyakkan yang kami ganti adalah staff yang ambil VSS.  "Saya malas nak ajar awak." Dus! kena sebijik kat muka Cik Siti.  Tapi bak kata orang kalau nak belajar tu kita tak boleh malu.  Cik Siti tebalkan muka dengan apa yang dia cakap dan Cik Siti ikut je mana dia nak pergi(toilet idak le...) Cik Siti tanya itu ini.  nak tak nak dia kena jawab juga. 

Cik Siti beranikan juga tanya dia.  Kenapa dia tak nak ajar Cik Siti.  dan ini jawapannya:
"Kalau saya ajar awak, esok awak dah ke department lain.  saya kat sini dah berpuluh tahun sampai nak pencen. setiap staff yang saya ajar semuanya lari"ooooooooooooooooo............

"Tapi kalau saya yang ganti En Burn nanti macam mana?"

"Tak mungkin."

Dan dengan perkataan TAK MUNGKIN itu akhirnya menjadi satu kemungkinan bila Cik Siti kena ganti bila dia VSS...

Jadi????? kita tak boleh menilik apa yang akan terjadi akan datang.  walau pun kita yang merancang, tuhan yang akan menentukan

2 comments:

  1. hari pertama memang rasa kecil sangat
    semua rasa tak reti dan tak kena
    rasa macam orang dok perati kita je
    hahaha

    ReplyDelete
  2. itu le... buat apa pun macam takut-takut je

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page