Kita pasti akan tua

Siti Norshimah Md Yasan | Thursday, February 24, 2011 |

Minta maaf kalau tak dapat nak sambung cerita. nanti tunggu en3 yang seterusnya Cik Siti akan teruskan kenangan dalam menjadi CSR. namun apa yang Cik Siti nak kongsi hari adalah pengalaman Cik Siti sendiri. menjadi front liner bukan suatu perkara yang mudah. berhadapan dengan orang ramai ada masa membuatkan perasaan kita bercampur baur. namun cerita ini dijadikan tauladan atau boleh dijadikan renungan.


seperti biasa Cik Siti duduk kaunter dan bila nombor giliran dipaparkan datang seorang makcik yang jalan agak perlahan. jadi Cik Siti tunggu dan bila dia duduk dia berikan nombor dan Cik Siti layannya seperti biasa. kesian juga melihat wanita yang sudah pun melepasi umur 60 tahun itu.


Bila makcik itu balik dan beberapa pelanggan sudah berurusan dengan Cik Siti maka kemudian datang seorang hamba allah wanita melayu yang berusia dalam lingkungan 40-an datang. duduk sahaja dia terus bertanya


"Betul ke nombor ni jalan?" Sambil dia menunjukkan nombor giliran.

Cik Siti angguk dan agak pelik.


"Makcik tu tekan nombor tu selepas saya. macam mana dia boleh masuk dulu?" Cik Siti terdiam sekejap. Seingat Cik Siti nombor yang diberikan makcik tadi memang sama dengan keypad Cik Siti.


"ye ke puan? setahu saya makcik tadi dia ada beri nombor pada saya. kalau saya silap minta maaf. tak mengapalah puan. lagi pun dia pun dah berumur."


dia tekankan lagi. "Makcik tu dibelakang saya. saya yang tekan nombor dulu. selepas tu baru dia tekan nombor. saya bukan apa, tanya je. mana tahu nombor ni jalan tak betul." beristifar sekejap Cik Siti. oleh kerana seorang makcik yang sudah berumur dia mempertikaikan? apakah dia tidak fikir kalau berlaku kepada ibunya sendiri? apalah dia tidak fikir yang dia akan muda selamanya?


kalau betullah makcik tu yang salah dan Cik Siti yang silap.... Cik Siti
adalah seorang manusia biasa. mungkin ada silap Cik Siti. tapi Cik Siti tak
sampai hati pulak nak beria-ia tanya makcik tu dan suruh dia duduk semula
semata-mata dia tersilap nombor. Kalau kita sudah tua, mata kita bukannya terang
untuk umur sehingga seratus tahun. kita yang muda ni pun kadang kala tersilap
pandang apalagi insan warga emas yang sudah berusia?


"mungkin ada pelanggan lain yang berikan nombor yang lain." Cik Siti cuba sedaya upaya untuk pertahankan. namun kali ketiga dia mempertikaikan.


"saya tekan dulu nombor sebelum dia." Cik Siti diam dan tidak menjawab. perasaan Cik Siti masa tu kecewa ada sedih pun ada. Bukan lama pun makcik tu berurusan dengan Cik Siti. tak sampai lima minit pun. Cik Siti fikir tidak ada belas ke pada hatinya melihatkan seorang makcik tanpa ditemani sesiapa berjalan sebegitu jauh dengan menaiki teksi? andai terjadi apa-apa?


tidak pernah terfikirkah olehnya andai itu ibunya sendiri? tidak pernahkah
terfikir andai itu terjadi pada diri sendiri untuk masa hadapan? tidak pernah
terfikirkah kita ini adalah sementara didunia ini? segala yang ada pada diri
kita, harta kita adalah pinjaman semata?


dan bila saat di suatu hari nanti ianya akan terjadi kepada kita jangan
disalahkan orang lain... berpalinglah mungkin kita pernah membuat salah. mungkin
Cik Siti salah dengan prosuder... tapi Cik Siti menang dengan keinsanan. Cik
Siti kesal insan yang bagaikan ibu itu sanggup berkata sedemikian.


Note: sampai sekarang masih terasa telinga dengan kata-kata pelanggan itu

4 comments:

  1. manusia byk yg lupa yg mereka akn tua satu masa nanti.. pesanan utk diri sdri jgk..

    ReplyDelete
  2. salam..
    kje bahagian pelangga mmg kena sabar klu sliap ckp free je kita blh dpt maki hamun huu..

    org klu tak puas hati mmg bgtu huuu..

    ReplyDelete
  3. walau pun 'pelanggan selalu benar'
    ada kala juga mereka membuat kesilapan

    biar je la cik siti
    barang dah lepas
    serah pada allah je

    ReplyDelete
  4. eily farhana: takut kalau ianya kembali kepada kita

    suri: nasib badan nak wat cam mana

    tehr: memang tengah nak lupakan ni...

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page