pahit manis sebagai CSR

Siti Norshimah Md Yasan | Tuesday, February 22, 2011 |
berjumpa lagi semua.... kali ni Cik siti nak ceritakan sikit tentang pahit manis Cik Siti sebagai CSR(Customer Service Representative) dalam bahasa melayunya adalah wakil khidmat pelanggan. Cik Siti jadi CSR 11 tahun. dah kumpul banyak pengalaman. tambahan pula dengan kehadiran pelanggan yang Cik Siti temui lebih kurang 150 orang sehari. itu sehari. kalau seminggu? sebulan? setahun? sepuluh tahun? setiap seorang lain ragamnya. nama pun manusia. Rambut sama hitam. hati lain-lain. pahit manis semuanya dah jadi rencah kehidupan ni. dipuji dan diherdik bagaikan dah sebati dengan telinga ni. hanya satu perkataan yang harus dipegang. "SABAR".

Tarikh Cik Siti masuk 17/4/2000. masa tu di Melaka. Pelanggan di sana agak berhemah sikit. Susah nak tengok diaorang marah-marah. kalau dengan permohonan di kawasan kampung tu mereka memang peramah. dan kadang-kala Cik Siti dok melayan juga. Tambahan pula nak pasang telefon tu alamat tak dijumpai. maka dengan penuh direction setiap inci jalan diterangkan.

"Ala nak... rumah Mak cik tak jauh dengan simpang jalan besau. lepas sekolah masuk simpang. nanti jumpa rumah Imam. lepas rumah Imam tu masuk kiri. jangan masuk kanan. kanan tu tanah wakaf. dah masuk kiri tu ada hutan sikit. lepas tu masuk kiri lagi. nampak rumah warna merah jambu terus belakang tu rumah makcik." erm.... makcik tu cerita macam Cik Siti duduk satu kampung dengan dia. macam Cik Siti tahu mana rumah Imam. dalam dok cerita tu tangan ni tak berhenti dok melukis peta. betul ke tidak Cik Siti pesan kalau jumpa simpang tiga tu tawakallah... agaknya makcik ni ingat Cik Siti yang datang pasang.

Biasanya kalau kawasan kampung Cik Siti lebih suka kalau tanya nama yang biasa digunakan. kadang-kala kalau guna nama penuh orang tak kenal. jadi bila dah ada nama timang-timangan tu senang le nak mencari.

pengalaman Cik Siti meniti pulak ke KL. kat sini yang paling mencabar. kebanyakkan pelanggan datangnya dari latar belakang yang lebih educated. saban hari ada saja pelanggan dari luar. Sebut je negara mana. German? Perancis? Italy? Jepun? China? macam-macam ada.... kalau asia tenggara atau asia tak jadi masalah. yang pening dengan German dan perancis. slang English dia Cik Siti kena sebut 'Pardon' beberapa kali. ada masanya Cik Siti tak faham langsung. dan akhirnya Cik Siti angguk macam burung belatuk. yang penting Cik Siti faham apa yang dia nak. bahasa bunga-buga tu ada masa Cik Siti simpan nak memahamkan.

lepas di KL Cik Siti pindah kat Kepong. memang area KL tapi kat sini majoriti kebanyakkannya cina. Sebab itu anak-anak Cik Siti keluar semuanya cam cina. Kalau kat sini Cik siti suka layan auntie dengan uncle sebab mereka ni suka tanya maksud bahasa melayu. ada seorang uncle kalau datang mesti dia bertanya sekurang-kurangnnya 5 perkataan bahasa melayu untuk dapatkan maksud.

"Uncle sudah tua... baru mahu belajar bahasa melayu. keci-keci tak boleh belaja manyak susah."
"Tak apalah uncle... mana saya tahu saya ajar." Cik Siti senyum.

yang puji tak banyak yang dikeji melambung.
"ini kerja kamu semua... memang tidak tak halal gaji yang awak makan." dush! sentap....

hish! dah panjang melalut ni.... nanti Cik Siti sambung lagi ye....

1 comment:

  1. eh, dah habis pulak cerita
    sedang asyik membacanya

    macam2 ragam manusia ni, cik siti
    semuanya menambah pengalaman dan pengetahuan kita juga

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page