Baginda...

Siti Norshimah Md Yasan | Monday, March 07, 2011 |
Baginda.... masih ingat lagi Cik siti dengan filem arahan Aziz M. Osman ni. Mungkin ramai yang kata apa kelas tengok cerita tu? tapi Cik Siti suka tengok cerita tu. Pelikkan? Biasalah setiap orang lain citarasanya...

Cerita ni bermula dengan Cikgu Azian guru cemerlang yang terpaksa meninggalkan bandar dan memikul tanggungjawab dengan wasiat dari pakciknya. pakciknya Mahmud Baginda telah menyerahkan sekolah swasta Mahmud Baginda yang ternyata penuh dengan masalah dan krisis. dengan telatah guru yang lebih banyak mementingkan diri sendiri sehinggakan anak nusa ditinggalkan terpinggir. perubahan yang dibawa oleh Cikgu Azian telah mendapat sokongan dan tentangan dari guru-guru di situ. Namun begitu dengan ketegasan dan kesabaran akhirnya dia berjaya mengembalikan kegemilangan sekolah itu.

apa yang Cik siti tengok adalah pengajaran dalam cerita ni.
Sepeti mana yang kita tahu... tidak kira mana-mana institusi dan tidak kiralah di mana kita mencari rezeki ada masa kita berhadapan dengan pelbagai ragam dan jenis manusia. dalam kita mencari sesuap nasi di tempat kerja, ada yang rajin ada yang mengelat. ada yang diam berisi dan ada juga yang bawa 'kipas' gred A. ada masa kita tidak lari dengan persekitaran bekerja sebegitu. walaubagaimana pun hidup kita tidak selalunya di atas. dan kita juga harus ingat kita juga tidak selalu berada di bawah. Yang diatas jangan lupakan di bawah, yang berada di bawah jangan pula rasa kecewa....

Note: Memang best tengok cerita ni.... ramai kata taste Cik Siti lain dari yang lain....

4 comments:

  1. dah ingat2 lupa
    rasanya pernah tengok filem ni

    ~yang bawa kipas besar gred a tu yang tak tahannya, cik siti
    asyik nak berkipas je tak kira musim
    haha

    ReplyDelete
  2. tak pernah dengar plak rasanye cerita baginda.ke citer lama?

    ReplyDelete
  3. kat mana nak tengok citer tu balik ye? best citer nie , smlm terlepas plak kat tv3

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page