Terkenang Semasa Dulu...

Siti Norshimah Md Yasan | Tuesday, March 22, 2011 |
Terkenang semasa dulu....
Hatiku menjadi rindu....

Erm... kalau waktu sunyi je tetiba kita teringat dengan cerita-cerita dulu. terutama sekali zaman kanak-kanak ribena. wa.... rasanya nak kembali ke zaman dulu lak. masa kecik Cik Siti tinggal dengan nenek (masa tu Cik Siti darjah satu) tahun 1984. lama kan? masa dulu susah nak jumpa dengan televisyen kaler(kata budak kecik) yang ada cuma TV hitam putih je. pas tu peti ais pun tak ada. kalau nak pun kena tumpang jiran. biasanya time nak raye... bila teringat pasal peti ais ni ada cerita disebaliknya.

Cerita bermula masa malam raya. biaslah malam raya bukan ke sibuk. nak buat ketupatlah... nak buat rendanglah.... nak buat kuah kacanglah... jadi Cik Siti dan beberapa orang pak dare Cik Siti ditugaskan pergi ke rumah jiran sebab kita orang tumpang ayam dengan daging di sana. jaraknya kira-kira sepelaung. maksudnya lebih kurang 100 meter. maka berjalanlah kami ramai-ramai.... sambil membaca al-fatihah dan surah-surah yang kami tahu tanpa kami hiraukan tadjwidnya.

Fuh! lega... dah sampai. dah sampai rumah jiran ye. kami beri salam dan bila dah dapat ayam dengan daging maka bermulalah sekali lagi debaran untuk melalui hutan di sebelah kanan... kami baca al-fatihah dengan kuat kalau boleh sampai satu kampung boleh dengar. tetiba kami terlihat akan 'makhluk' yang menghalang kami jalan. namun belum sempat kami nak habiskan al-fatihah kami dah meraung separuh gila. masing-masing lari lintang pukang. tapi 'makhluk' tu pun lari sama. apa lagi? kami berlari macam tak cukup tanah.

sampai kat rumah nenek kami semput separuh nyawa. lepas tu mak dare Cik Siti (yang masa tu dia darjah 6) bertanya.
"kenapa korang lari?"
"La.... Mak Lah ke tadi?" dia angguk.
"Kenapa Mak Lah pulak yang lari?"
Nak tahu apa dia jawab? "Sebab korang lari... Mak Lah pun larilah... Mak Lah ingat belakang Mak Lah ada 'benda'. Tak tahulah pulak Mak Lah buat macam tu korang lari."
"Mahu tak lari dalam gelap." Malam tu juga kita orang anti lak dengan Mak Lah. yelah... marah sangat.

Bila teringat kelakarlah pulak. Sekarang ni TV dah canggih. Peti ais nenek pun dah ada dua. (satu yang rosak) buat simpan barang. Yang best konon nak takutkan orang akhirnya diri sendiri yang takut.

note: Bestnya zaman kanak-kanak

6 comments:

  1. masa kecik2 saya tumpang menonton kat rumah jiran je seminggu sekali
    rumah sendiri tak ada tv
    huhu

    ReplyDelete
  2. kalau kita ceritakan pada anak-anak agaknya mereka percaya tak??

    ReplyDelete
  3. haa..klu dpt anank yg bijak mesti dia akan byk ctr tu ni,,soal cam2 pada kita..

    klua nak2 masih kecil dia diam jer heee..

    ReplyDelete
  4. hai sahabat :)

    dulu nak tgok ctr hantu mesti adang depan saya dgn bantal heee...

    sb takut huuuu

    ReplyDelete
  5. ngeri bila nak tdo pastu terbayangkan hantu tu heee

    ReplyDelete
  6. itu zaman 70-80 memang susah nak dapat TV kan? tak macam sekarang rm 200 dah boleh dapat

    suri: semua anak-anak memang suka bertanya... mcm kita kecik-kecik

    suri: he...he... kalau dulu tutup dengan muka tapi jari tu dok renggang sikit ye..

    pelangi Cinta: lepas tu dok termimpi-mimpi lak

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page