Hebatnya dugaan bertunang...

Siti Norshimah Md Yasan | Wednesday, March 02, 2011 |
Mungkin ramai yang sudah melalui alam pertunangan. kepada sesiapa yang belum tu, jangan risau... masih ada jodoh tu...

Bertunang adalah tanda yang kita telah disunting. masa inilah kenangan manis sebelum kita melangkah ke alam perkahwinan. namun dalam alam pertunangan tidak semestinya lesen utuk kita berbuat sesuka hati. masih ada batasnya.

Orang kata bertunang tu jangan lama-lama sangat. waktu dalam pertunangan adalah penuh dengan halangan dan cubaan. masa inilah tuhan itu nak menduga kita sama ada kita ini setia atau tidak dengan pasangan kita. Tambahan pula mana yang tunangnya berada jauh dari pandangan mata. masa itulah kadang kala cemburu pula yang timbul.

biasanya semasa sebelum tunang tak ada siapa yang berkenan dengan kita. bila dah bertunang tu adalah yang nak mengorat dengan kita. nak ajak kita keluar.. nak berjumpa dengan mak ayah...uh! kuat betul dugaannya.... kalau tak betul-betul dugaan memang boleh patah iman ni.... apa pun kena berpegang kepada yang SATU. kuatkan semangat dan keyakinan diri... insyaallah...tiada apa yang akan terjadi...

kepada yang bertunang dengan pilihan keluarga, tunang pula jauh dimata perasaan takut itu sudah tentu akan ada.. syak wasangka pula yang akan bersilih ganti. betul atau tidak dianya inginkan kita sebagai teman hidup. memang sukar pada zaman kini menerima pilihan keluarga sebagai teman hidup. namun seperti Cik Siti, Cik Siti berpaling kepada bonda Cik Siti. orang dulu-dulu pun kahwin dengan pilihan keluarga. dna mereka bahagia. betul tak?

Cerita tentang Cik Siti adik-adik beradik Cik Siti kebanyakkannya berkahwin dengan pilihan keluarga atau senang cerita bukan dengan pilihan hati.

1)bonda Cik Siti berkahwin dengan pilihan keluarga
2)PakNgah kahwin dengan pilihan sendiri
3)Makuda pulak ada saudara yang jalankan
4)Mak tam cik Siti pun kahwin dengan pilihan keluarga
5)Mak Ita Cik Siti pun kawan yang jalankan
6)Mak Lah Cik Siti pilihan keluarga saudar lak tu
7)Pak Yen pun pilihan kleuarga
8)Pak Man Cik Siti pilihan sendiri
9)Pak usu Cik Siti ni bujang lagi... tak tahulah pilihan keluarga atau pun pilihan sendiri...

Tak kiralah pilihan orang tua ke, kawan ke sendiri ke, mesti pandai jaga diri dan mesti jaga tatatertib semasa dalam bertunang ye....


note: teringat lak detik-detik alam pertunangan

8 comments:

  1. bekas tunang saya sekarang menjadi ibu kepada anak2 saya

    sapa2 yang sedang bertunang tu, tak usah lama2 tau
    hehe

    ReplyDelete
  2. aah..btul tuuu..slalu cmtu kn. bler dh bertunang mmg byk dugaan yg dtg.

    ReplyDelete
  3. saya baru bertunang 3 bulan..tp da mcm2 dugaan yang sy alami....rase xtertanggung bile difikir2 kan..tp sy kne kuat untuk slamatkan hubungan yang sy bina nie...harap sume nye slamat sehingga kami diijabkabulkan..insyaalah..

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah..spnjg prtungan kami ni..insyaallah msih kuat tok tempuh,,,hope slmenye...

    ReplyDelete
  5. aku dh tk sanggup nk tempuh.klu putus kne gande lak...stress sampai msuk spital

    ReplyDelete
  6. Sy pun sedang mengalami masalah x tertangggung da rasanye allah nak duga sy kan ;(

    ReplyDelete
  7. takut bile dgr dugaan nk bertunang ni sbb bulan dpn sy nk brtunang....sbln sblom brtunang ni ade plak kwn lame ckp mak ayh die nk msuk minang..ayh plak brkenan ngn die...aduhai..tp nasib baek rncangan nk brtunang ni tkde halangan dari fmly...hope sume berjalan lancar... =)

    ReplyDelete
  8. Skrg aQ pun bnyak mslah smenjak b2nang..mgkin gra2 masi muda..knon nya mau tapis smua cakap org yg bilang kalau b2nang tu byk hlangan..tapi xya..tuhan jak la tau..Qmi b2nang masa raya k3 ary tu..tpi xsmpai 1bulan,bkali2 hmpir putus..kdg2 bgduh gara2 bnda xlogik..trsa bodo nya..brelay 6thun tpi b2nang mcm bpanas jak 2'2..smpi tpkir yg bgus lgi hdup sndiri..kluarga ok jak tpi Qmi bmslah..pnat nya
    nya..Klau la ini ujian allah,kuatkanla ati ni..��

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page