Kuantiti Atau Kualiti

Teratak pena | Wednesday, March 30, 2011 |
ada orang kata 'alah membeli menang memakai' dan ada juga berkata harga murah boleh beli banyak. namun antara kuantiti dan kualiti selalunya berkait rapat dengan pendapatan seseorang. Bak kata orang 'ukurlah baju di badan sendiri' entah cukup ke tidak pita ukur tu... namun bagaimana kalau ianya tidak melibatkan wang? idea contohnya... kita ada masa banyak menyalurkan pendapat dan idea... namun sebenarnya berapa besarkah kualiti idea kita itu untuk diterapkan? Mungkin 50 idea kita tampilkan dan kadang-kala yang diterima cuma satu. sudah pasti kita akan kecewa.
Ada yang melahirkan pendapat cuma satu atau dua namun keberkesanan membuatkan ianya diterima pakai.

Pengalaman Cik Siti lepas STPM dulu.... masa jadi minah kilang kedua-duanya begitu penting. kalau tak capai target yang diperlukan mulalah kena ceramah free. kenapa tak capai target 1000 pengeluaran. tapi kalau kita capai target pun kalau tiada kualiti dan banyak yang reject ermmmm lagilah kena amuk. payahkan? pening dibuatnya. Tapi Cik Siti tak pening sebab yang bagi rejectkan barang Cik Siti (he..he...he.... masa tu Cik Siti jadi QC(Quality Control) bukan Queen Contro ye). Kuantiti dah capai target tapi kualiti pulak tak ada.


Kalau barang sudahlah tentu yang tiada kualiti harganya lebih jauh lebih murah. kadang-kala kita boleh dapat begitu banyak. Namun bagaimana dengan kualiti yang kita terima? adakah dia benar-benar memenuhi piawaian sirim hati kita? memang tidak dinafikan kualiti memerlukan wang yang lebih dan ada antara kita yang tidak mampu memilikkinya. namun ada masa kita perlu memikirkan kualiti dari kuantiti kerana sampai masa kita akan merasa puas dan tiada rasa kecewa.


Kita perlu memandang kepada kualiti terutama sekali kepada penggunaan jangka panjang. Macam kereta, rumah, barangan elektrik, beg, kerana ianya perlukan kehendak yang tinggi. kalau harga murah tak adalah kita pandang pada kualiti sebab kita boleh beli borong. betul tak???

ermmm.... kualiti atau kuantiti?

Note: agak-agak en3-en3 Cik Siti berkualiti ke tidak ye????

4 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Sakura mementingkan kualiti dari kuantiti :-)

    Bila barang berkualiti j/masa penggunaan berbaloi2...

    ReplyDelete
  2. maknanya
    untuk penggunaan jangka panjang perlu pilih kualiti
    kalau untuk jangka pendek pilih je yang mana mampu

    hehehe gitu agaknya

    ReplyDelete
  3. dua sama penting kakak ct hee..klu satu tak ikut satu lagi tak capai plk hu..

    ReplyDelete
  4. pernh keje kilang ker/ kilang wat apa tu mesti kilang makan eee...

    suri dlu keje kilang biskut heeee

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page