Keperluan Atau Kehendak?

Teratak pena | Friday, February 25, 2011 |

Kredit dr google

salam semua.... Keperluan Atau Kehendak? Kedua-duanya berkait rapat dengan kehidupan dan keinginan kita. Keperluan adalah kata dasar 'perlu' yang mana ianya perlu untuk kita. kehendak adalah kata dasar 'hendak' atau keinginan. Namun apabila dunia kian maju, kebanyakkan yang menjadi kehendak pada 30 tahun yang lalu kini menjadi satu keperluan.

Telefon? TV? Kereta? semuanya kehendak di satu ketika dulu. Bak kata orang kalau seseorang itu ada salah satu dari kehendak itu dipanggil OKB(orang kaya baru). Telefon orang tak kisah pun ada atau pun tidak untuk 30 tahun dulu. sebab adanya surat atau perantaraan telegram. dan kini telefon menjadi satu keperluan. kalau tiada telefon alamat tidak bermakna hidup ini. silap haribulan orang akan ketawakan kita pulak kalau tak tahu apa itu telefon.

Namun dalam erti kata ianya menjadi satu keperluan namun tersirat kehendak yang boleh menjerat diri kita sendiri. Ada masa kehendak itu datangnya dari nafsu untuk memiliki. Telefon... adakah kita akan memilih Nokia 3310 atau pun N7 menjadi pilihan hati? TV Cik Siti yakin hampir kebanyakkan rumah mempunyai 2 buah TV. namun yang manakah menjadi idaman hati? TV yang beratnya memerlukan tenaga 2 orang atau pun LED yang yang boleh membuatkan kita asyik memandangnya?

Kini ada masanya kita menjadi keliru. kehendak atau keperluan.... memang benar ianya keperluan namun adakah ianya benar-benar kita perlukannya atau kita hanya memandang kehendak yang akhirnya kita sendiri merungut. biarlah ianya mengikut kerak nasi kita ye....

keperluan atau kehendak? keperluan atau kehendak?

Note: Kehendak atau keperluan? Ferrari atau Kancil? ermmmm kalau Cik Siti pilih ESTIMA....

4 comments:

  1. salam..keperluan+ kehendak..kalo mampu x slhkn ^^

    ReplyDelete
  2. tak suka makan kerak nasi, cik siti
    hehe

    herannya bila kerak nasi lebih besar dari periuk

    ReplyDelete
  3. movelgurl: itulah namanya OKB... he...he...he...

    tehr: bila kerak labij dari periuk itu yang pening kepala dibuatnya...

    ReplyDelete
  4. erm...kadang bile da napsu tuh kan..kehendak pon nak diutamakan jgak..susah susah...

    ~my latest entry~

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page