Bijaknya anak-anak sekarang...

Siti Norshimah Md Yasan | Wednesday, April 27, 2011 |
malam tadi Cik Abang kerja malam. so melayanlah si abang dengan yang kecik berumur 3 tahun. bila dia dah kenyang makan layan dia dekat depan sambil tengok TV. dia merenggek nak tengok kartun. Oh! no... tidak. bila permintaan tu tak dilayan dia minta pulak nak telefon ayahnya. okey yang boleh layan. dia ambil h/p Cik Siti dan beri pada anak Cik Siti. Cik Siti dial dan biar dia bercakap dengan Cik Abang. macam-macam dia cakap. sambil komen..."Nak engok aton..." mungkin ayahnya tak melayan dia beri pada Cik Siti sambil pujuk biar dengar lagu.

Cik Siti bukaklah lagu dondang sayang manalah tahu dia boleh tidur. Tak rupanya... dia minta lagu Justin bieber(Cik Siti tak tahulah betul tidak ejaan dia). sambil tu joget. nak tunjukkan bakatlah tu. tak sampai lagu habis dia nak lagu lain. so seperti biasa Cik Siti buat magic dan offkan h/p..."ala dik dah rosak.."

jom dengar perbualan Cik Siti dengan Si kecik berumur 3 tahun ni...

"Ibu beyi a... ibu beyi a..." Maksud beyi tu beli
"Kalau nak beli adik bagilah ibu duit." terkontang-kanting dia tinggalkan Cik Siti dan ambil beg kecik pink kaler yang dia selalu bawa rumah pengasuh.
"uit tak de a...baby beyi popok." (duit tak de baby beli keropok)
"habis kalau tak ada macam mana nak beli h/p?"
Tetiba si abang sampuk.
"Berapa sen ibu nak beli h/p" sen?
"abang beratus... ibu punya 500."
"oh, yeke." tak lama kemudian yang kecik tu keluar dari bilik dan merengkek dia bawa beg Cik Siti.
"Adik nak buat apa dengan beg ibu?"
"Ibu... ukak nak uit. sini anyak." tet.... Cik Siti kelu jap.
Kita minta dia... dia paw Cik siti balik.
"ibu ambik a.... beyi a..." Cik siti buat tak layan dan terus ambik beg simpan dan ke dapur buatkan dia susu. sambil mata dah berair sebab tak layan dia.

at last bila mak usu dia datang erm... terus tak jadi nak mengamuk... mulalah bila mak usu dia ada nak tidur pun susah.

erm.... kalau dok layan dia memang kita yang kalah. hish! bijak bebenor budak sekarang ni.

6 comments:

  1. hehe bagus ni kecik2 tahu duit ada kat mana :)

    ReplyDelete
  2. wah, dah tau kat mana ada duit ni, cik siti
    kalau la dibuatnya mainan
    kacau juga tu

    ReplyDelete
  3. Hehehe...bebudak dh pandai mintak lagu "Justinbebeh" tuu, bebudak skg mmg susah nk dijangka, x diaja pun boleh tau memacam...susahhh...

    ReplyDelete
  4. Hehehe...bebudak dh pandai mintak lagu "Justinbebeh" tuu, bebudak skg mmg susah nk dijangka, x diaja pun boleh tau memacam...susahhh...

    ReplyDelete
  5. wah anak2 lagaknya mmg bgtu ..dn ibu mahu d manjai dg bapa bgtu..

    sb dema rasa tenteram dgn kiat heee

    ReplyDelete
  6. hehe.
    budak-budak kecik memang sangat bijak!rindu rasanya pada anak-anak buah Anita.

    Anak kak Siti ni lagi bijak sbb dah pandai mintak lagu justin biebier, kalah mak die..hehe :D

    ReplyDelete

Dah baca sila komen ye... Terima kasih...

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

Top of page